Medewerkerstevredenheid meten anno 2019?

Als leidinggevende wil jij continu de medewerkerstevredenheid kunnen meten om erachter te komen hoe het gesteld is met de medewerkers binnen het bedrijf. Worden ze wel voldoende uitgedaagd, wat is de oorzaak van verzuim, werken zij met plezier en passie en hoe denken ze over recente veranderingen? Standaard vragenlijsten leveren vaak niet enorm veel op. Deze zijn namelijk saai om te maken, kosten veel tijd en komen vaak ook nog jaarlijks op (bijna) dezelfde manier terug. Tijd om het anders aan te pakken en continue medewerkerstevredenheid te meten!

Continue medewerkerstevredenheid meten met solkie

Dergelijke vragen, zoals hierboven genoemd, worden vaak jaarlijks besproken of komen aan bod tijdens een exitgesprek. solkie pakt het echter anders aan. ‘Groei door te vragen’ is de passende en pakkende slogan van deze dienst, en niets is minder waar. Met behulp van solkie kun je continu de medewerkerstevredenheid meten. Hieronder worden vier redenen genoemd waarom het niet saai en zinloos is, wanneer je dit met behulp van solkie doet:

  1. Het loont om te investeren in mensen;
  2. Trends en ontwikkelingen worden zichtbaar gemaakt;
  3. Het motiveert om voortgang bij te kunnen houden;
  4. Medewerkers voelen zich gehoord in slechts vijf minuten tijd.

En daarvan is het laatste punt misschien wel het meest doorslaggevend! Gehoord worden, dat wil iedereen en is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten en de medewerkerstevredenheid te verhogen.

Continue medewerkerstevredenheid meten cruciaal voor de toekomst

De laatste jaren maakt technologie een enorme opmars. Er zijn zo veel mogelijkheden, maar helaas kan het ook een averechts effect hebben. Daarom is het van belang dat je de technologie het werk laat doen, maar dat je als mens het verschil maakt. Bedrijven die dit al doen zijn bijvoorbeeld Walmart en Coolblue. Met solkie kun je continu en systematisch de medewerkerstevredenheid meten, waardoor je als leidinggevende of ondernemer weet waarop je kunt bijsturen. Hierdoor ben je in staat voor te blijven op concurrenten en de betrokkenheid en bevlogenheid onder medewerkers zo hoog mogelijk te houden. Doordat je de medewerkerstevredenheid continu meet, ben je niet meer je tijd aan het verdoen, omdat je precies weet waar je het in moet steken: een win-win-situatie voor jou als ondernemer of leidinggevende en voor de medewerkers!

Door deze continue meting van de medewerkerstevredenheid worden trends en ontwikkelingen zichtbaar, in tegenstelling tot een jaarlijks gesprek. Bovendien kun je ook de invloed van factoren als feestdagen en bepaalde seizoenen in beeld krijgen. Op die manier laat je de technologie het werk doen. Maar jij, de mens, maakt het verschil om daar vervolgens op te anticiperen: doordat je tijdig signaleert dat de medewerkerstevredenheid op een bepaald vlak daalt, kun je op tijd bijspringen om dit op te vangen.

Tevreden en gemotiveerde medewerkers leveren een hoop op:

  • 20% meer productiviteit;
  • 22% meer marge;
  • 10% hogere klanttevredenheid;
  • 37% minder verzuim;
  • 65% minder verloop.

Het motiveert als verandering en ontwikkeling zichtbaar is. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld liever een spaarbuis om euro’s in te sparen dan een spaarpot, omdat ik zo direct kan zien hoeveel ik al heb gespaard. Zelf houd je misschien wel je voortgang bij op gebied van fitness of hardlopen, waardoor je inziet dat je vooruit gaat. Zo werkt het ook met het continue meten van de medewerkerstevredenheid. Meten is weten!